Nieuws van de VOV, december 2018

Vlissingen, 1 december 2018

1. Oratorium Die Schöpfung

Op zaterdag 22 december as. (19.30 uur) voeren we dit grootse werk van Joseph Haydn uit.

We doen dat met 3 solisten, die de rollen van de aartsengelen Gabriël, Raphaël en Uriël vertolken, en na de pauze die van Adam en Eva.

We doen dat met het Holland Symfonie Orkest in grote bezetting.

Ons koor telt die avond bijna 90 leden.

En we doen het met het bewegingstheater van Christie Rosseel: 15 jongens en meisjes in de leeftijd van 11 tot 16 jaar.

Tegenwoordig wordt de muziek uit de laat-barok vaak uitgevoerd in een kleine koor- en orkestbezetting. Bij de zeer succesvolle (openbare) première van Die Schöpfung in 1799 had Haydn de beschikking over bijna 200 musici! Oftewel: van Haydn mocht het groots en vol klinken. Wij doen het met totaal 145 uitvoerenden.

Jos Vogel, organist en beiaardier van de Sint Jacobskerk, tevens de vaste begeleider van de VOV, bespeelt die avond een piano-forte. Het instrument is een kopie van de piano-forte waarover Haydn bij de eerste uitvoeringen van Die Schöpfung kon beschikken.

Ton Lamper, beeldend kunstenaar uit ’s Heer Arendskerke, verzorgt de beeld- en lichtregie.

Aan dirigent Pim Overduin kunt u het overlaten om een maximum aan expressie, van een heel ingetogen zacht pianissimo tot een super uitbundig forte uit orkest en koor te toveren.

Het zal een feest voor oor en oog worden, en hopelijk vreugde aan hart en ziel schenken.

Er zijn nog een beperkt aantal kaarten in het middenschip van de kerk te koop; dit zijn plaatsen met een stoelnummer. Prijs: € 30,00

Niet gereserveerde plaatsen vindt u aan de zijkanten van het podium, in de zijbeuken en op de balkons.  Prijs: € 25,00

Kinderen/jeugd t/m 18 jaar: € 10,00 (+ eventueel € 5,00 voor een gereserveerde plaats).

Plaatsen met stoelnummer kunt u alleen verkrijgen via onze website.

Niet gereserveerde plaatsen: ook via de website, of vanaf 1 december as. bij boekhandel ’t Spui op de Oude Markt in Vlissingen (tegenover de Sint Jacobskerk).

2. Matthäus-Passion - 6 april 2019 in de Sint Jacobskerk (19.00 uur)

Ook al moet het nog Kerstmis worden, de voorbereidingen voor onze Matthäus-Passion 2019 zijn al in volle gang.

Het dubbelkoor zal bestaan uit bijna 150 zangers, afkomstig vanuit vele koren in Zeeland, en natuurlijk vanuit de VOV zelf. Alle zangers betalen een eigen bijdrage, anders zouden wij deze Matthäus-Passion niet kunnen organiseren. Met ingang van 2019 moet de VOV het namelijk doen zonder subsidies van de provincie Zeeland en de gemeente Vlissingen!

Voor het koor introduceren wij de naam

Zeeuws Concertkoor,
uitgaande van de Vlissingse Oratorium Vereniging
.

Dit najaar zijn de repetities al gestart met het eigen kinderkoor: het telt ruim 20 kinderen.

Later voegt zich daar ook het kinderkoor Hemelsblauw uit Middelburg bij. Totaal naar verwachting zo’n 40 kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar.

Kinderen kunnen zich nog altijd aanmelden. De repetities zijn

- op de maandagavond 18.45 – 19.45 uur in het Scheldemondcollege te Vlissingen: info@zeeuwsconcertkoor.nl

- bij kinderkoor Hemelsblauw op de dinsdagavond 19.00 – 20.00 uur: hemelsblauw@middelburgsekerken.nl

De kaartverkoop begint (naar verwachting) eind januari 2019 via de website.

Zodra de koorrepetities begonnen zijn, kunnen ook via de koorleden kaarten gekocht worden: € 32,50 voor een gereserveerde plaats; dit is een plaats met stoelnummer in het middenschip van de Sint Jacobskerk; € 25,00 voor een niet-gereserveerde plaats in de zijbeuken en op de balkons.

Wilt u adverteren in het programmaboekje van de Matthäus-Passion?
Oplage: 750 exemplaren. Kosten: € 75,00 voor een logo met ondertitel. Uw bedrijf/instelling wordt daarnaast vermeld mét adres in een overzicht van alle adverteerders.

Voor meer info:  info@zeeuwsconcertkoor.nl

3. 4-korenproject Herdenking 75 jaar Slag om de Schelde

Op onze website vindt u alle info over dit 4-korenproject.

Wilt u meezingen bij één of meerdere concerten?

Geef u op: info@zeeuwsconcertkoor.nl

Wij wensen u een mooie en muzikale december-maand toe, en hopen u te mogen begroeten bij onze 'Schöpfung' in de Sint Jacobskerk.

Het bestuur van de Vlissingse Oratorium Vereniging