maart 2024 - finding Arthur
Maart is in 2024 dé passiemaand. Het zijn drukke weken. Op 16 maart brengt het Zeeuws Concertkoor in grote bezetting de Matthäus-Passion in de Sint Jacobskerk. Al een week vóór dit concert is het uitverkocht. Met camera’s en screens op meerdere plaatsen hopen we alle bezoekers zo veel mogelijk bij het passieverhaal te betrekken.
Een jaar eerder brachten we de Matthäus-Passion in een gedramatiseerde versie in de Grote Kerk van Veere. Ook die was uitverkocht en staat bij velen nog op het netvlies als een hele bijzondere en indrukwekkende gebeurtenis.
In beide uitvoeringen werd de Christus-rol gezongen door Berend Stumphius. Berend is een jonge bas, opgeleid door Margriet van Reisen aan het conservatorium van Fontys, en die nu aan het begin staat van een internationale carrière. Hij is een kleinzoon van de beroemde bedrijfsarts van de Scheldewerf in Vlissingen, Jan Stumphius en zijn vrouw Geerda. Zijn tante is Annegeer Stumphius die ooit als 17-jarige lid werd van de Vlissingse Oratorium Vereniging en lange tijd als sopraan verbonden is geweest aan de Bayerischen Staatsoper in München. Annegeer heeft Berend juist in zijn streven om internationaal door te kunnen breken onder haar hoede genomen.
De vraag die eerder in het overleg met Margriet van Reisen (zie journaal oktober 2023) aan de orde kwam, namelijk wie gaan we uitnodigen om de rol van King Arthur op zich te nemen, was voor ons toen allang geen vraag meer. Dat moet Berend gaan doen.
Het vervolg: eerst maar eens Berend zelf bellen. Hij woonde indertijd in Berlijn. Meteen bij hem bingo! Daarna een heleboel informatie aan hem doorgespeeld. Het bleef bingo!
En vervolgens contact opgenomen met Tine van de Klooster van impresariaat Kox Vocaal in Baarn, die de belangen van Berend behartigt. Wij hadden voor Tine dus geen vraag meer, maar een mededeling: wil jij Berend voor ons vastleggen als King Arthur in de semi-opera van Henry Purcell? Reactie: Maar hou kan dat nou, Martin, er komt helemaal geen King Arthur in die opera voor! Ons antwoord: Komt goed, Tine.
Ondanks al die passiedrukte ziet in maart een eerste uitgewerkt speelplan van King Arthur het licht. In de hoofdrollen King Arthur (bas), prinses Emmeline (sopraan) en bosnimf Philadell (sopraan). Voor de overige zangpartijen hebben we nodig een derde sopraan, een mezzosopraan die ook de partijen van een countertenor kan zingen, twee tenoren en nog een tweede bas.
Margriet van Reisen gaat met dit speelplan in haar zangklas verder aan de slag en binnen een paar weken levert zij de namen van de zangers aan die deze rollen en zangpartijen gaan doen.
Het zijn, inclusief een paar mutaties nadien:
Emmeline: Annelies Deweerdt
Philadel: Sara Wijlaars
Sopraan 3: Marialena Papadopoulou
Countertenor / mezzosopraan: Rosalie Ardts
Tenor 2: Sil van den Hout
Tenor 3: Bohdan Zavhorodnii
Bas 2: Natan van Doorn
We zijn er blij mee.