Informatie Verdi 2022

Veni Vidi

Verdi

Messa da Requiem

Het zingen van het requiem van Verdi is als dansen op een vulkaan: …verradelijk, gevaarlijk, maar oh zo mooi, spannend en imponerend dat je het niet kunt laten.

Het zingen van het requiem van Verdi brengt je  momenten vol ontroering met de meest lyrische muziek die er is, en vervolgens ontploft de boel, en verandert die hemelse in helse muziek, vol ongenadig harde klappen en dreunend koper.

Verdi schreef het Libera me uit zijn requiem oorspronkelijk als een bijdrage aan een grote requiemmis voor de nationale herdenking van de componist GioachinoRossini in 1869, een jaar na zijn dood. Maar omdat zijn collega-componisten niet leverden wat was afgesproken en er van die herdenking niets terecht kwam, pakte Verdi zijn compositie later weer op en voltooide het als een compleet eigen requiem met een tijdsduur van bijna anderhalf uur. Qua omvang niet bepaald gangbaar voor een gewone uitvaartliturgie. En qua inhoud ook niet. Tijdens de eerste uitvoering ervan in 1874 in de kathedraal van Milaan had de bisschop het meteen gehoord: dit hoort niet thuis in de kerk. Verdi moest direct al de volgende dag met zijn requiem verkassen naar zijn eigen huis, de opera, de Scala van Milaan.

En daar begon het succes!

Binnen enkele dagen wilde iedereen in Milaan het horen.

Binnen enkele jaren werd het in alle grote concertzalen van Europa uitgevoerd.

Verdi’s requiem: je moet het once in a life time gezongen hebben.

En je krijgt ook maar once in a life time de kans om dat hier in Zeeland op een bijzondere locatie te doen.

‘Verdi Requiem’: een mega productie met daarachter een mega-organisatie.

Pim Overduin:  Verdi's Missa da Requiem, een opera in kerkgewaad

Het requiem van Giuseppe Verdi is een dodenmis vol wanhoop en diep verdriet. Maar ook andere, heel menselijke emoties hebben er hun plaats: warmte en tederheid, verlangen en verslagenheid, zelfs liefde en haat. Koor en solisten dragen dat allemaal uit, maar ze dragen het ook naar elkaar toe uit. Je hoort de solisten dialogiseren met elkaar en met het koor.

Het wordt drama; het is drama, gewoon opera!

Ook het orkest doet daarin mee. Verdi gebruikt alle facetten en mogelijkheden die er voor een orkest bestaan. Van fluisterzacht (pppp) tot geweldige climaxen (FFFF). Teder en dan weer ruw.

Verdi overschrijdt in dit requiem de grens met de opera.

Kent u zijn opera Aïda? Aan het einde van deze opera sterft de hoofdpersoon.

Ook Aïda wil uiteindelijk bevrijd worden en haar zachte sterven is niet veel anders dan de gestamelde smeekbede van de sopraan aan het slot van het Verdi’s requiem: Libera me.

Voor de koorzanger geldt: zijn/haar lijf zal mee zuchten en trillen met al die meesterlijke Verdi-muziek!

Voor de dirigent geldt: hij zal alles uit de kast moeten halen om al die emoties op te kunnen roepen en weer los te laten;  om het solisten-kwartet, het XL-koor en ook groot bezette orkest tot één geheel samen te smeden; om hen vanuit de diepste krochten van de hel (de profundolacu) naar het paradijs (in paradisum) te voeren.

Voor een dirigent is het een droom maar ook een nachtmerrie om dit geweldige stuk te mogen dirigeren.

Middelburg, mei 2021

Verdi  Messa da Requiem   5 november 2022 Sint Jacobskerk

Uitvoerenden:

Lisette Bolle, sopraan

Ester Kuiper, alt

Leon van Liere, tenor

Martijn Sanders, bas/bariton

Zeeuws Concertkoor

Het Promenade Orkest

Het geheel staat o.l.v. Pim Overduin, dirigent

Datum:   zaterdag 5 november; 20.00 uur

Locatie:  Sint Jacobskerk

Adres:    Oude Markt 6, 4381HK Vlissingen

Zeeuws Concertkoor & TOONKUNSTKOREN NIJMEGEN EN WAGENINGEN

Voor dit concert wordt door het Zeeuws Concertkoor samengewerkt met de Toonkunstkoren van Nijmegen en Wageningen.

Het koor zal bestaan uit 145 zangers:

- 50 sopranen

- 50 alten

- 25 tenoren

-  en 20 bassen.

Koorrepetities:         op zaterdagochtend 10.00 – 13.00 uur;

Locatie:                       aula Sardijngebouw, Scheldemond College

Adres:                         Weyevlietplein 13, 4385 CH Vlissingen

Data koorrepetities: 12 februari 2022: 10.00 - 12.00 tenoren en bassen; 12.30 - 14.30 sopranen en alten; huiswerk: deel 1 Requiem, deel 4 Sanctus
                                12 maart 2022 10.00 - 13.00: alle stemgroepen; huiswerk: deel 1, deel 2 Dies Irae tot maat 270, deel 4

2 april 2022 10.00 - 13.00; huiswerk: deel 1, deel 2 helemaal, deel 4, deel 5 Agnus Dei

14 mei 2022 10.00 - 13.00; huiswerk: deel 1, 2, 4 en 5

11 juni 2022 10.00 - 13.00; huiswerk: deel 2 Dies Irae vanaf maat 593; deel 7 Libera me

25 juni 2022 10.00 - 13.00; huiswerk: deel 2 Dies Irae vanaf maat 593; deel 7 Libera me helemaal

2 juli 2022 10.00 -13.00; huiswerk: Libera Me eerste deel kennen, de rest (vanaf maat 245) goed bestuderen

16 juli 2022 10.00 - 13.00; huiswerk: Sanctus, Libera me

10 september 2022 10.00 - 13.00; huiswerk: alles doornemen, nadruk nog een keer op Sanctus en Libera me

17 september 2022; huiswerk: alles doornemen, nadruk blijft liggen op Sanctus en Libera me

1 oktober 2022

8 oktober 2022

15 oktober 2022

29 oktober 2022

De koorrepetities staan o.l.v. Pim Overduin
Begeleider:  Jacco Lamfers, piano

Generale repetitie:   5 november 2022  14.00 – 17.00 uur

Alle kaarten voor het concert kosten € 25 per stuk.

Voor donateurs van de Stichting Vrienden van de VOV zijn er gereserveerde plaatsen

De kaartverkoop start op 14 september 2022 via deze website. Zie de knop op de homepage.

Wij hebben een eigen ticketshop, waarbij na de bestelling van kaarten direct de betaling via de eigen bank kan plaats vinden. Vervolgens worden de toegangsbewijzen als pdf en voorzien van een unieke barcode via de mail aan besteller toegezonden.

De barcode wordt gescand bij het betreden van de zaal.

Voor verdere vragen of opmerkingen: info@zeeuwsconcertkoor.nl